Wednesday 8 June 2011

Jenis Sayur Untuk Hapus Lemak di Perut


Jenis Sayuran Untuk Mengurang/Mengelak Lemak Di Perut

Kami pasti ramai yang masih tidak tahu jenis-jenis sayuran tertentu yang mengandungi phytonutrients khas yang sangat membantu mengatasi masalah lemak degil di bahagian perut.

Sebahagian chemical dari pemakanan dan juga alam sekitar kita mengandungi racun perosak, racun serangga, dan petrochemicals tertentu dari udara persekitaran, air, bahan pembersih rumah, kosmetiks dll.  Ia bertindakbalas dengan tubuh dan boleh menyebabkan lebihan lemak di bahagian perut. 

Tak percaya? Inilah kenyataan yang berlaku di persekitaran kita di zaman yang serba canggih ini.
Chemicals ini di kenali dengan nama  XENOESTROGENS

Xenoestrogens adalah sejenis chemical yang apabila terdedah kepadanya boleh menyebabkan tindakbalas estrogen pada tubuh.  Apabila terdedah pada xenoestrogens ini, ia mempengaruhi dan mengganggu keseimbangan hormone baik pada kaum lelaki mahupun kaum wanita. 


Lebihan xenoestrogens ini (yang mungkin didapati dari pemakanan dan gaya hidup setiap hari) boleh menyebabkan tubuh menyimpan lemak di sekitar bahagian perut, sekaligus menyebabkan permasalahan lain termasuk risiko cancer untuk jangka masa panjang.

Menakutkan bukan?  Anda tidak percaya? PERCAYALAH!   kerana fakta ini telah disahkan oleh pakar saintis dan pakar pemakanan.  Sekiranya anda kurang percaya, lihat lah masalah obesity dikalangan kanak-kanak yang mana jarang kita lihat 50 tahun yang lepas…..pemakanan, air  dan persekitaran kita pada masa kini sedikit sebanyak mempengaruhi keadaan tubuh dan kesihatan – ia bukan lagi sekadar faktor genetic.

WALAUBAGAIMANAPUN, setiap masalah itu pasti ada jalan keluar, sekurang-kurangnya ada cara untuk kita menangani masalah ini.

Jenis sayuran seperti brokoli, bunga kobis, kobis, brussel sprouts, kale, bak choy, dll mengandungi phytonutrients tertentu yang sangat unik seperti indole-3-carbinol (13C) yang sangat membantu melawan gangguan estrogens (xenoestrogens) terutama di bahagian paling lemah : PERUT

Jenis sayuran ini sangat membantu untuk melindungi tubuh dari risiko cancer dengan mengurangkan 'oxidative stress' - molecules bahaya berlebihan yang dipanggil 'oxygen-free radicals' (terjadi dari tindakbalas tubuh).  Apabila jenis radikal bebas ini terkawal, ia dapat mengurangkan risiko cancer kolon, paru-paru, prostat, payudara dan lain-lain jenis cancer.

Manakah satu sayuran jenis 'cruciderous' mengandungi kandungan tinggi vitamin A, C dan folic acid?

  1. Kale (vitamin A)
  2. Broccoli (vitamin C)
  3. Brussels sprouts and broccoli (+ folic acid)
Brussels sprouts mengandungi Vitamin E paling tinggi dan Vitamin B-1.
Brokoli dan Brussels Sprouts mengandungi Omega-3: 1 cawan brokoli (200mg), 1 cawan Brussles sprouts (260mg)


Jadual jenis sayuran (10% daripada 'daily value').  Sebahagian dari sayuran ini mengandungi 'soluble fiber':

Per 1 cawan:
Broccoli
Cauliflower
Cabbage
B. Sprouts
Bok Choy
Kale
                            (stim)              (masak, rebus) (mentah)       (masak)     (masak)     (masak)
Calories 44 34 22 60 20 36
Fiber 5g 5 2 4 3 3
Vitamin A 33% DV 1% 2% 16% 62% 137%
Vitamin B-2 16% 9% 3% 11% 10% 8%
Vitamin B-6 17% 12% 7% 21% 22% 14%
Vitamin C 165% 75% 38% 129% 59% 71%
Folic Acid 23% 18% 10% 23% 17% 4%
Magnesium 12% 5% 4% 10% 6% 7%
Potassium 14% 7% 6% 14% 18% 8%
Omega-3s  200 mg 140 mg 60 mg 260 mg 100 mg 100 mg                






     
Tips:
  • Jangan terlebih masak sayur-sayuran jenis ini.  Warna akan berubah dan berbau ala-sulfur apabila jenis sayuran ini terlebih masak.
  • Apbila membeli brokoli sear, warna keunguan, hijau gelap dan kebiruan di bahagian atas brokoli mengandungi tinggi beta-karoten dan vitamin c berbanding dgn yang hijau terang.
  • Sekiranya berwarna kekuningan - tanda brokoli tersebut sudah layu
  • Tambahkan brokoli atau kobis bunga di dalam diet seharian 
  • Sup sayuran yang mengandungi sayuran jenis ini sangat membantu (guys, remember i shared with you in facebook my recipes sup sayur? try that one! you can feel the fats burning area the belly!)

No comments:

Post a Comment